Om MF Design AS

Her dreier alt seg om design, informasjon, kommunikasjon og formidling:

Verbalt, audio-visuelt og visuelt, fysisk og digitalt


MARTON LEONARD FISKÅ er Innehaver og daglig leder av

MF Design AS, nettverket Fortellerkraft.no, samt agent for 

Orac Decor, Voice Of Norway og Art Lux. Han er også  utdannet grafisk designer, sosionom, kunstner, og lærer innen visuelle kunstfag i kulturskolen.


Hvorfor det heter 

"VI" og ikke "JEG"

... og hvorfor det også heter "JEG og ikke "VI"

MF Design AS er et lite firma, men med stor bredde og kompleksitet innen tjenester og kvalitetsprodukter. Derfor er det avgjørende viktig og nødvendig med et stort nettverk av gode og dyktige samarbeidspartnere og leverandører.


Det ville være helt umulig å kunne levere alle de produkter og tjenester MF Design tilbyr uten alle de dyktige og kvalitets-fokuserte samarbeids-partnere og leverandører som inngår - derfor heter det VI.

Samtidig heter det JEG og ikke VI fordi MF Design AS skal ha et ansikt, et navn, og en ansvarlig kontaktperson. Det skal være lett å få kontakt med meg, og alle henvendelser skal følges opp raskest mulig.

Det vil normalt si samme dag du tar kontakt, eller senest påfølgende dag.

Min design-historie 

og noen refleksjoner

om språk og formidling

Mest sannsynlig begynte all min interesse for design og det estetiske fra første øyeblikk etter fødselen, eller kanskje før. For sterke og skiftende inntrykk av farger, former, overflater, materialer, lyder, bevegelser og skiftninger i lys og stemning, er et eget språk som oppleves ekstra sterkt i tidlige barneår. Stemmer, sammen med kroppsspråket, er også et sterkt språk, som oppstår lenge før ordene.  


ORDLØS AUDIO-VISUELL PÅVIRKNING + ORD

Farger, form, design, lys og lyd påvirker oss sterkt hele livet. Derfor er det ordløse audio-visuelle avgjørende viktig i all god kommunikasjon og formidling hvor disse uttrykksformene kan benyttes. Til slutt kommer ordene. Og først når det ordløse og ordene harmonerer kan det bli troverdig og god kommunikasjon og formidling.


FRA BLYSATS TIL DIGITALT, med VR, AR og AI

På 70-tallet fikk jeg mitt første møte med grafisk industri og budskapsformidling i Stavanger Aftenblad.  Det ble et møte med blysats i løse typer, og  en "fremtids-maskin" som kunne produsere hele linjer i bly. Så kom dataalderen med hullkort, og senere på 80-tallet den første Machintoch. Siden kom Internett, og nå VR, utvidet virkelighet (AR), og AI/KI med kunstig intelligens og maskinlæring.


Det har vært en rivende utvikling med store endringer og nye muligheter vi knapt kunne drømme om for få år siden.



DESIGN OG GRAFISK PRODUKSJON I STAVANGER-REGIONEN

Etter litt yrkespraksis i Kombi reklame, noen års handelsskole og utdanning som grafisk designer, fikk jeg fast stilling i Muri reklame og annonse-ekspedisjon. Begge steder sentralt i Kirkegaten i Stavanger. Siden har jeg arbeidet i flere design-byråer og grafisk produksjonsbedrifter i Stavanger-regionen. Det har vært alt fra arbeid i reklame-avdelingen i Stavanger Aftenblad, til oljerelaterte  publikasjoner i Oil Information Services, informasjonsmateriell innen helsesektoren, kulturrelaterte oppdrag, bedriftsinformasjon, reklame, industri, og mye annet. I alle disse årene har jeg fått arbeide med både idé, tekst, foto, grafisk design, og med kunde- og produsentkontakt.


EGEN NÆRINGSVIRKSOMHET OG LÆRER INNEN VISUELLE KUNSTFAG

I tillegg til mange års erfaring som ansatt i forskjellige firma, har jeg flere 10-års erfaring med egen næringsvirksomhet innen idé, tekst, foto, reklame, og design. De siste 17 år har jeg også vært lærer i kulturskolen. Det har vært og er givende å se barn og unge vokse opp, og få med seg verdien av estetisk kunnskap og mestring. 


FRA REKLAME, DESIGN TIL INTERIØRLØSNINGER

Steget fra grafisk design til interiør-design er ikke så langt. I begge tilfeller må en tenke og skape ut fra funksjonelle ønsker og behov, og ut fra estetiske virkemidler og kvaliteter. Helhet, detaljer, komposisjon, farge, form, design, og lyssetting er i begge tilfeller sentrale virkemidler. Sammen med velkjente merkevarer, gode produsenter, leverandører og samarbeidspartnere, er jeg klar til å hjelpe med ditt prosjekt.

 Et sterkt samarbeids-nettverk

For et tid tilbake ble jeg agent for konseptet og smart-guiden Voice Of Norway, med alle rettigheter til innholdsproduksjon. Da ble det hensiktsmessig å få i gang et samarbeid med andre aktører. Jeg etablerte da samarbeids-nettverket Fortellerkraft.  Hver aktør i nettverket er spesialist på sitt område, og sammen skaper nettverket 

økt fortellerkraft fordi vi får økt kapasitet og kan sammen skape løsninger med økt teknisk kvalitet og innholds kvalitet.


Se mer om FORTELLERKRAFT her!

Se mer om VOICE OF NORWAY her!

Handlekurven er tom Fortsett
Handlekurv
Totalsum:
Rabatt 
Rabatt 
Vis detaljer
- +
Utsolgt